Pomyśl o przyszłości swojego biznesu

Każdy przedsiębiorca musi pogodzić się z jedną myślą: świat się zmienia, zmieniają się nasi klienci i ciągle przeobraża się także nasze otoczenie biznesowe. Od tego, czy zdążymy dostrzec te zmiany i dostosować się do nich zależy przyszłość prowadzonych przez nas sklepów czy restauracji.

Niezrzeszeni handlowcy stoją w obliczu rosnącej konkurencji i powinni zadać sobie pytanie: czy za 5 lat będę wciąż w stanie samodzielnie walczyć o swoje miejsce na rynku? Co jeżeli obok mojej placówki zostanie otworzony sklep znanej sieci – kogo wówczas wybiorą klienci? Takim osobom rozwój może zapewnić dołączenie do doświadczonego, silnego i stabilnego partnera, który non stop wyprzedza rynkowe zmiany. W ten sposób handlowcy mogą zagwarantować rozwój swojego, pielęgnowanego od lat, biznesu.

Przykładowo, biorąc pod lupę rynek sklepów spożywczych, według raportu KPMG „Na rozdrożu – wyzwania i priorytety sieci spożywczych w Polsce”, intensywny rozwój nowoczesnego handlu doprowadził do zmniejszenia liczby sklepów prowadzonych przez niezależnych detalistów. Począwszy od 2005 r. liczba tradycyjnych sklepów ogólnospożywczych i specjalistycznych zmalała ze 158 tys. do 102 tys., a jednocześnie ograniczeniu uległy możliwości konkurowania niezrzeszonych w sieć placówek. Rozwiązaniem może okazać się współpraca na zasadach franczyzy. Punkty handlowo-usługowe należące do sieci franczyzowych posiadają bogatszy i bardziej różnorodny asortyment, a także mogą zaoferować swoim klientom atrakcyjniejsze ceny. To właśnie różnorodność i dostępność oferty wpływa na przewagę placówek zrzeszonych w sieć nad niezależnymi przedsiębiorcami, czego dowodem może być na przykład trzykrotny wzrost liczby sklepów franczyzowych, convenience i sklepów w formacie minimarket w ciągu ostatnich 10 lat.

Dzięki elastycznym ofertom dołączania do sieci franczyzowych, a także wsparciu udzielanym franczyzodawcom w uruchamianiu i rozwijaniu biznesu, ten model współpracy wpływa dodatnio na rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Franczyza jest odpowiedzią na zmieniające się trendy, ewoluujące gusta konsumenckie i potrzeby klientów. A silny partner biznesowy może pomóc w zidentyfikowaniu i dostosowaniu się do tych zmian.

Marek Lipka - Członek Zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców