Raport o franczyzie w Polsce 2017

Według najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl na dojrzałym rynku franczyzy działa blisko 1200 konceptów franczyzowych oraz prawie 71,5 tys. sklepów i punktów usługowych. Rynek nadal odnotowuje wzrosty.

Na koniec 2016 roku w Polsce działało 1 171 sieci franczyzowych, wynika z Raportu firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl. W 2016 roku liczba sieci wzrosła łącznie o 51, przy czym na rynku pojawiło się 113 nowych konceptów, a 62 zakończyły działalność.

- Rynek po raz kolejny zanotował wzrost. Oferta jest coraz bogatsza, a franczyzodawcy mają coraz wyższe kwalifikacje do tego, by wspierać swoich partnerów na drodze do biznesowego sukcesu. Dzięki temu prowadzenie firmy na licencji franczyzowej staje się coraz bezpieczniejszym rozwiązaniem - mówi Anna Smolińska, redaktor naczelna portalu Franchsing.pl

Zarówno liczba debiutantów, jak i marek schodzących z rynku była niższa niż rok wcześniej. Zdaniem autorów, wyniki badań potwierdzają, że rynek franczyzy w Polsce jest coraz bardziej dojrzały, a oczekiwania franczyzobiorców powodują, że jakość franczyz w Polsce systematycznie się poprawia.

- Rynek weryfikuje i odrzuca koncepty nieprzygotowane, których właściciele nie mają zbyt wiele do zaoferowania, a jedynie liczą na szybki rozwój kosztem franczyzobiorców. Kandydaci na franczyzobiorców potrafią odróżnić rzetelnego franczyzodawcę od naciągacza, zaś franczyzodawcy dysponują coraz lepszymi narzędziami, dzięki którym mogą wspierać swoich partnerów – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.

Autorzy badania spodziewają się, że na koniec roku liczba sieci franczyzowych sięgnie 1 220. Obecnie w ramach sieci franczyzowych funkcjonuje 71,4 tys. sklepów i punktów usługowych. Według prognoz, w tym roku przybędzie ich jeszcze 2,6 tys.

P

Gastronomia rządzi

W strukturze branżowej rynku franczyzy wyraźnie rysuje się przewaga gastronomii. Zainteresowani otwarciem własnej restauracji i innych lokali serwujących jedzenie mogli wybierać spośród 204 konceptów, zaś na rynku działało ponad 3 700 punktów (wzrost o blisko 500). Rynkiem najliczniej reprezentowanym przez franczyzobiorców od lat pozostaje natomiast branża artykułów spożywczych i przemysłowych - 156 handlowych marek skupia aż 37,6 tys. placówek na licencji (wzrost o ponad 1600 punktów). Najwięksi gracze, rozwijający po kilka marek w tym segmencie to Eurocash i Carrefour. W 2016 roku wzrosty odnotowały również koncepty z branży edukacyjnej, punkty z e-papierosami (np. eSmoking Wolrd), czy apteki.

Polski kapitał, rodzinne firmy

Na polskim rynku niezmiennie rządzą polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych. Sektor franczyzy jest również liczącym się pracodawcą. Przy średnim zatrudnieniu na poziomie 5-6 osób na placówkę franczyzową łączna liczba zatrudnionych w placówkach franczyzowych przekracza 385 tys. osób. Wraz z franczyzobiorcami i franczyzodawcami, na polskim rynku franczyzy pracuje nawet 480 tys. ludzi. Firmy prowadzone na licencji franczyzowej to najczęściej małe rodzinne firmy, zatrudniające po kilka osób. To jedna z głównych dróg rozwoju drobnej przedsiębiorczości.

Koszt wejścia we franczyzę waha się od kilku tysięcy po kilkanaście milionów złotych. Według ekspertów PROFIT system przeciętny koszt uruchomienia placówki franczyzowej (nie uwzględniając hoteli) wynosi obecnie 167 tys. zł netto. Coraz więcej franczyzodawców podejmuje jednak działania mające na celu obniżenie kwoty inwestycji. Jedni biorą na siebie koszty zatowarowania, bądź współfinansują zakup wyposażenia lokalu (Tax Care, Stopiątka) inni optymalizują powierzchnię sklepów (DDD Dobre Dla Domu) lub zapewniają zewnętrzne dofinansowanie inwestycji franczyzobiorcy.