Raport o franczyzie w Polsce 2018

Według najnowszego raportu firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl na rynku w 2017 roku przybyło ponad 4,3 tys. sklepów i punktów usługowych na licencji. To rekord. Polacy szukają we franczyzie bezpiecznego biznesu, a nie zatrudnienia - twierdzą eksperci.

Obecnie na polskim rynku działa ponad 1200 marek franczyzowych. Z roku na rok rośnie też liczba firm prowadzonych w oparciu o licencje znanych marek. W 2015 roku przybyło 2 568 punktów franczyzowych, w 2016 - 2 943, a ubiegły rok przyniósł rekordowy wzrost. Liczba franczyzowych sklepów i punktów usługowych wzrosła o 4 356 i sięgnęła 75 865 - wynika z raportu firmy doradczej PROFIT system i portalu Franchising.pl. Pod tym względem rok 2017 był szczególnie udany dla spółki Żabka, która powiększyła swoją sieć o ponad 1,1 tys. punktów. Szybki rozwój był widoczny również w innych sieciach spożywczych.

- Choć mamy do czynienia z rynkiem pracownika, wiele osób wybiera karierę we własnej firmie. Na franczyzę decydują się również doświadczeni przedsiębiorcy, którzy chcą rozwiną swoje biznesy - jedni i drudzy wybierają franczyzę ze względu na bezpieczeństwo sprawdzonych rozwiązań, efekt skali i wsparcie organizatora systemu - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa we franczyzie PROFIT system.

Ubiegły rok rynek franczyzy zakończył z liczbą 1 212 marek. Na rynku licencji pojawiło się 108 nowych konceptów, zaś 68 zakończyło działalność we franczyzie (podobnie jak w 2016 roku). Rynek urósł więc o 40 systemów franczyzowych (o 10 mniej niż w 2016). Na rynku zadebiutowały m.in. takie marki, jak W.Kruk, Krowarzywa, Zakłady Ceramiczne Bolesławiec, Victoria’s Secret czy Disco VR - Obecnie najszybciej rozwijają się koncepty handlowe, charakteryzujące się stosunkowo niską kwotą inwestycji - dodaje Michał Wiśniewski.

Polski kapitał, rodzinne firmy

Na polskim rynku niezmiennie rządzą polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych. Sektor franczyzy jest również liczącym się pracodawcą. Przy średnim zatrudnieniu na poziomie 5-6 osób na placówkę franczyzową łączna liczba zatrudnionych w placówkach franczyzowych przekroczyła 405 tys. osób. Wraz z franczyzobiorcami i franczyzodawcami, na polskim rynku franczyzy pracuje ponad pół miliona ludzi. Firmy prowadzone na licencji franczyzowej to najczęściej małe rodzinne firmy, zatrudniające po kilka osób. To jedna z głównych dróg rozwoju drobnej przedsiębiorczości.

Rynek jeszcze urośnie

Według Raportu w kolejnych latach rynek powinien rozwijać się w stabilnym tempie. Eksperci PROFIT system szacują, że na koniec 2018 roku na polskim rynku działać będzie 1 250 systemów franczyzowych, a liczba zrzeszonych w nich placówek sięgnie 78 tys. Największym franczyzodawcom może być jednak trudno powtórzyć tempo ekspansji zanotowane w 2017 roku.

P

Eksperci PORFIT system zwracają uwagę, że obecnie właściciele małych i średnich firm muszą radzić sobie z wieloma zmianami w prawie wpływającymi na funkcjonowanie ich biznesów. Najpoważniejsze z nich to zmiany w rozliczaniu podatku VAT oraz zakaz handlu w niedzielę.

- Do opisania warunków biznesowych w danym kraju nie wystarczy analiza wysokości obciążeń podatkowych - tu Polska wypada bardzo dobrze. Jednak dla prowadzenia działalności gospodarczej ogromne znaczenie ma klarowność i stabilność przepisów, a tu jako kraj wypadamy znacznie gorzej – ocenia Michał Wiśniewski. – Prowadzenie biznesu stało się trudniejsze. Dla franczyzodawców to wyzwanie i jednocześnie szansa. Muszą bowiem przygotować i wdrożyć rozwiązania, które ułatwią funkcjonowanie obecnym franczyzobiorcom i zachęcą nowych.