Motywem przewodnim X Konferencji Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE była „Transformacja teraźniejszości w innowacyjną przyszłość”. Zastanawialiśmy się, w którym kierunku podąża świat czy ludzkość nadąży za zmianami oraz jak nowa rzeczywistość wpłynie na nasze życie i biznes. Zaprosiliśmy grono wybitnych ekspertów z różnych dziedzin nauki, polityki, rynku i biznesu, którzy opowiedzieli z czym mierzy się współczesny człowiek oraz zarysowali kontury przyszłości.
Uczestnicy Konferencji BEST FRANCHISE mierzyli się z zagadnieniami, które dotyczą bezpieczeństwa w kontekście napięć i konfliktów międzynarodowych, cyberbezpieczeństwa, rozwoju świata cyfrowego i sztucznej inteligencji. Rozważania dotyczyły człowieka przyszłości, transhumanizmu, lovebotów i monetyzacji emocji. – Ludzie dzielą się na pragmatyków, obserwatorów i entuzjastów w podejściu do rozwoju sztucznej inteligencji. Największe obawy dotyczą utraty pracy przez rozwój AI, zwiększenia dezinformacji, pogłębienia nierówności społecznych oraz jeszcze większego umocnienia dominacji wielkich firm technologicznych – mówi Ada Florentyna-Pawlak, antropolożka technologii. Członkini założycielka Polskiego Stowarzyszenia Transhumanistycznego.
Katarzyna Rowińska, prawniczka z zakresu prawa migracyjnego Urzędu ds. Cudzoziemców, powołując się na dane Międzynarodowego Funduszu Walutowego szacuje, że niemal 40% globalnej siły roboczej narażona jest na wykluczenie z rynku pracy przez rozwój sztucznej inteligencji, a w krajach rozwiniętych problem może objąć aż 60% profesji. Ekspertka wskazała jednak zawody, którym AI nie zagraża oraz zawody, które powstaną pod wpływem zmieniających się realiów. – Największym wyzwaniem dla europejskiego rynku pracy jest starzejące się społeczeństwo, zmiany klimatyczne i migracje. AI ma znaczenie na rynku pracy, ale sztuczna inteligencja nie wszędzie zastąpi człowieka, czego przykładem jest chociażby opieka długoterminowa nad osobami starszymi – zapewnia. Dodatkowo, starzenie się społeczeństw i spodziewana niewydolność finansowa systemów emerytalnych prawdopodobnie wyłoni nowych specjalistów. Przykładem może być chociażby doradca finansowy, specjalizujący się w zabezpieczeniu emerytalnym.
Mimo to, wracając do argumentów dr Ady Florentyny-Pawlak, AI będzie coraz mocniej wkraczać w życie człowieka, będąc m.in. np. remedium na samotność, rekompensując poczucie izolacji oraz osamotnienia. Już teraz zauważa się rosnące znaczenie postaci syntetycznych w oddziaływaniu na ludzkie emocje w internecie, czego przykładem są np. wirtualni influencerzy, którzy do złudzenia przypominają ludzi. Spośród nich najbardziej popularni to Shudu, Aitana Lopez, Milla Sofia, czy Giorgina Aleman, która współpracowała z takimi markami jak Cadillac, Coca Cola, Calivin Klein. Już teraz coraz częściej istoty syntetyczne ustawiane są w randze autorytetów, idoli, a w przyszłości nawet prawdopodobnie przyjaciół.
Podczas konferencji poruszyliśmy także kwestie cyberbezpieczeństwa w kontekście konfliktów międzynarodowych i wojny za naszą wschodnią granicą. W roli eksperta wystąpił Robert Kośla, EMEA Chief Architect CYBER, Microsoft Security, przewodniczący Rady Fundacji Bezpieczna Cyberprzestrzeń oraz były dyrektor Departamentu Cyberbezpieczeństwa w Ministerstwie Cyfryzacji i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w latach 2018-2021. Podczas wykładu wskazał na jakiego rodzaju cyberataki narażona jest Polska oraz polskie przedsiębiorstwa. Według niego w tej chwili polski biznes oraz małe i średnie przedsiębiorstwa są jednym z kluczowych celów cyberataków ze strony Rosji i grup nadzorowanych/finansowanych przez rosyjskie służby specjalne – cywilne i wojskowe. Co ciekawe, cyberataki mają nie tylko na celu wykradanie danych z firm, ale bardzo często ich celem jest destabilizacja lub zniszczenie przedsiębiorstwa. Najpopularniejszą formą cyberataków na małe i średnie przedsiębiorstwa od roku 2019 są ataki ransomware – ukierunkowane na wyłudzenie okupu za dostęp do szyfrowanych przez atakujących danych przedsiębiorstwa oraz okupu za niepublikowanie wykradzionych danych przedsiębiorstwa i jego klientów. – Niestety polski biznes jest łatwym celem, a szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie przywiązują dużej wagi do bezpieczeństwa i własnej ochrony w internecie lub nie dysponują zasobami finansowymi, żeby wprowadzać skuteczne zabezpieczenia. Najczęściej jednak brak ochrony wynika z braku świadomości zagrożeń i dostępnych rozwiązań, w tym rozwiązań chmurowych, które podnoszą cyberodporność – podkreśla Robert Kośla.
Kolejnym elementem programu dwudniowego spotkania były dywagacje na temat przyszłości pieniądza oraz planów wycofania z rynku gotówki.
Gościem specjalnym Konferencji BEST FRANCHISE był Maciej Włodarczyk, prezes firmy IGLOTEX, która jest liderem na rynku żywności mrożonej w Polsce. Spotkanie z przedsiębiorcą było okazją do rozmowy na temat efektywnego zarządzania grupą kapitałową, zarządzania kryzysem, technologicznych przełomach oraz lojalności w relacji pracodawca-pracownik.
Wśród prelegentów była również Paula Wolecka, PR & Communications manager Igi Świątek, która mówiła o tym jak budować markę własną.
Nie zabrakło także tematów związanych z franczyzą. Rozmawialiśmy o rynku, nowych trendach, jak zmiany technologiczne wpływają na franczyzę oraz regulacjach prawnych. A wieczorem odbyła się uroczysta kolacja, podczas której uczestnicy wydarzenia mogli w mniej formalnych warunkach poznać się i wymienić inspiracjami oraz wiedzą.
– Spotkania BEST FRANCHISE to dawka solidnej wiedzy ważnej w codziennej pracy. Czerpanie inspiracji od innych to najlepszy motywator do pracy i rozwoju. Konferencja daje możliwość dyskusji z osobami z wielu branż, firm i teoretykami, a także świata polityki, nauki i publicystyki, którzy działają w różnych sektorach i dotykają różnych dziedzin – mówi Monika Dąbrowska, prezes zarządu POF.