Przyszłość polskich przedsiębiorstw zależy od otwartego podejścia do zmian oraz odważnego poszukiwania nowych dróg rozwoju. Dużo pracy przed nami – przekonywali prof. Jerzy Hausner i Roman Młodkowski obecni na VII Konferencji Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE.
Konferencja Liderów Franczyzy Best Franchise już po raz siódmy była okazją do wysłuchania wykładów osób związanych z biznesem i franczyzą. Swoją wiedzą na temat gospodarki, perspektyw polskiego i światowego rynku podzielił się prof. Jerzy Hausner, były wicepremier, członek Rady Polityki Pieniężnej i wykładowca na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz Roman Młodkowski, współzałożyciel i redaktor TVN24 i TVN CNBC. Obaj podkreślili jak ważna w życiu przedsiębiorców jest elastyczność, otwartość na zmiany i umiejętność dopasowywania się do zmieniającej rzeczywistości. Prof. Jerzy Hausner mówił o trwającym obecnie spowolnieniu polskiej gospodarki, które jednak może zmotywować przedsiębiorców do znalezienia przyszłej drogi rozwoju. – Jeśli w tej chwili mamy poziom wzrostu gospodarczego 4,6 proc. PKB, to według analiz, które są przygotowywane przez mój zespół, zejdziemy do poziomu 3 proc. wzrostu w roku przyszłym. To jest czas dla tych przedsiębiorców, którzy chcą zastanowić się nad tym co będzie i jak jest teraz. Czy zwiększać zatrudnienie? Czy modernizować swój park maszynowy? Czy szukać innych modeli biznesowych? Usług lub produktów? Jeśli większość firm będzie aktywnie dostosowywać się do lepszych czasów, to będzie to dobre dla polskiej gospodarki – zapewnia prof. Jerzy Hausner.
Zdaniem Romana Młodkowskiego polski biznes i przedsiębiorstwa powinny bardziej zwracać uwagę na innowacyjność i być uważne wobec tempa oraz rodzaju dokonywanych w świecie zmian. Ci, którzy nie patrzą perspektywicznie mogą niepostrzeżenie pozostać w tyle i w końcu wypaść z rynku. – Zmiana sama w sobie jest neutralna… ale zawsze jest lepsza jeśli my kierujemy nią, a nie ona nami – podkreślał Roman Młodkowski.
Jeden z wykładów dotyczył celu zakładania przedsiębiorstwa, pomiaru wartości prowadzonej firmy z uwzględnieniem zarówno jej dotychczasowego stanu i perspektyw rozwoju. Prezentacja oparta była na przykładzie przejęcia agencji MyTravel przez Wakacje.pl. Prezentację poprowadził Damian Ozga, bohater transakcji, czyli były właściciel MyTravel i obecny dyrektor rozwoju i produktu Wakacje.pl oraz Szymon Pankowski, menedżer Corporate Finance Deloitte.
Paweł Drużek, psycholog sportu podkreślał m.in., jak ważna jest metoda małych kroków w budowaniu dobrych nawyków oraz przedstawił szczegółową instrukcję ich uczenia się. Podczas swojej prezentacji udowadniał jak wiele metod motywacyjnych sprawdzonych w sporcie są przydatne w biznesie.
Kolejnym tematem poruszonym podczas Konferencji był wykład na temat najczęstszych sporów między franczyzodawcami, a franczyzobiorcami. Michał Wiśniewski, prezes zarządu PROFIT system i Karina Korczyńska, prawnik wyspecjalizowana w zagadnieniach franczyzy, omawiali jak sądy interpretują zapisy zawarte w umowach franczyzowych, a także co uważają za naruszenie umowy. – Zaprezentowane orzeczenia miały uzmysłowić franczyzodawcom, jak powinna być skonstruowana umowa oraz jakie są dobre praktyki we franczyzie. W jednym z ciekawszych orzeczeń sąd potwierdził, że firma, która nie ma jeszcze zarejestrowanego znaku towarowego może skutecznie udzielić franczyzy – podsumowuje swój wykład Karina Korczyńska.
Podczas Konferencji Polska Organizacja Franczyzodawców podsumowała swoją aktywność w interesie firm franczyzowych, w szczególności przy okazji prac nad ustawą o zakazie handlu w niedzielę. Monika Dąbrowska, prezes POF i Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu POF opowiedzieli o udziale Organizacji w komisji ds. Ordynacji Podatkowej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Członkowie POF mają dzięki temu możliwość dzielenia się swoimi uwagami i postulatami.
Konferencja oprócz wartości merytorycznych, niesie korzyści związane z integracją środowisk franczyzy, spotkaniami menedżerów firm franczyzowych, wymianą doświadczeń oraz spostrzeżeń na temat rynku i poszczególnych branż. – Konferencja jest dla mnie miejscem bardzo ciekawych spotkań branżowych i wymiany doświadczeń na temat otaczającej nas sytuacji prawnej, podatkowej i gospodarczej. Cenię również wykłady, które poszerzają horyzont patrzenia na rynek i dostarczają ciekawych informacji o biznesie. Ciekawym elementem są też motywacyjne części warsztatowe. Za każdym razem uważam, że Konferencja to dobrze zainwestowany czas w rozwój własny i biznesowy – mówi Anna Krajewska, właścicielka Salad Story.
W tegorocznej Konferencji wzięło udział ponad 100 przedstawicieli marek franczyzowych, wśród których był m.in.: McDonald’s, Open Finance, Santander Bank Polska, eSmoking World, Impel, Regus hotele, Mail Boxes Etc., DDD Dobre Dla Domu, Telepizza, Maxi Pizza, Getin Bank, Solar sklepy odzieżowe, Krotoszyn Oświetlenie, Northgate Logistics, Salad Story, Football Academy, Żabka, Bobby Burger, Credit Agricole, Zdrowa Krowa, Instytuty Kosmetyczne Dr Irena Eris, Fines, Intermarche i Bricomarche, Mrówka, Stava, Al.Capone, Carrefour, Alior Bank, Nest Bank, Gatta, NY Pizza Department, Triumph, Goodyear Premio, Energy Fitness, Makarun, Kazar, Mrs. Sporty, Delikatesy Centrum, Edukacja EZO, GPoland, BNI, Delta Okna, Xtreme Fitness, Pierogarnia Stary Młyn, Wakacje.pl, Carte d’Or i Noble Lasches.
Partnerem Konferencji Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE 2019 r. była firma iPOS, McDonald’s i Tauron.