Według danych Polskiej Organizacji Franczyzodawców w naszym kraju funkcjonuje około 1350 franczyzodawców i 87 tysięcy franczyzobiorców. Popularność tego modelu biznesowego wciąż rośnie, dlatego też branża stworzyła kodeks, który określa dobre praktyki współpracy i wspólne wartości i standardy. Sygnatariuszami i współtwórcami Kodeksu są wspólnie franczyzobiorcy i franczyzodawcy, w tym ponad 30 marek franczyzowych, w tym McDonald’s Polska.
Franczyza jest sprawdzonym modelem biznesowym, który z roku na rok zyskuje większe udziały w polskiej gospodarce. Współpraca pomiędzy małymi i średnimi przedsiębiorcami a sieciami handlowymi i usługowymi daje obopólne korzyści. Franczyzobiorcy działając pod znaną marką mają możliwość rozwoju biznesowego, bazując na sprawdzonych konceptach, standardach operacyjnych i etycznych. Z kolei franczyzodawca zyskuje możliwość zwiększenia skali biznesu oraz uzyskania lokalnej perspektywy. Synergia doświadczeń jest podstawą do osiągnięcia sukcesu każdej ze stron.
W ramach wspólnej inicjatywy Polskiej Organizacji Franczyzodawców i przedstawicieli tego modelu biznesowego powstał Kodeks Dobrych Praktyk, czyli zbiór zasad stanowiących samoregulację branżową. Celem kodeksu jest określenie zasad i standardów, którymi kierują się obydwie strony modelu zarówno przed nawiązaniem współpracy, w jej trakcie, jak i po zakończeniu. Dokument szczegółowo określa, że relacje między podmiotami prowadzone są w ramach swobody działalności gospodarczej samodzielnych przedsiębiorców i oparte są na zaufaniu i dialogu.
„Franczyza wciąż pozostaje jedną z najbezpieczniejszych form prowadzenia własnego biznesu i tę jej cechę należy chronić. Dlatego przekonujemy kolejne firmy do wzięcia na siebie obowiązków przyjętych w ramach Kodeksu Dobrych Praktyk. Już dziś ta samoregulacja chroni ponad 20 tysięcy franczyzobiorców” – przekonuje Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
Jednym z sygnatariuszy Kodeksu jest McDonald’s – prekursor i lider franczyzy w Polsce i na świecie. Obecnie ponad 90% restauracji w Polsce prowadzonych jest przez ponad 80 franczyzobiorców, związanych z marką długoterminową umową. Współpraca z przedsiębiorcami prowadzącymi lokale pod złotymi łukami oparta jest na partnerskich relacjach i wspólnych wartościach oraz sprawdzonych standardach operacyjnych i rozwiązaniach biznesowych. Marka daje franczyzobiorcom możliwość zyskownego wzrostu, niezależnie od zmian w otoczeniu biznesowym. Zapewniając stabilność, oferuje wsparcie w inwestycjach w innowacje, zarówno w nowe technologie, jak i zrównoważony rozwój.
„Jesteśmy cenionym franczyzodawcą. Zawieramy umowy franczyzowe na 20 lat i mamy już w systemie przedstawicieli drugiego pokolenia franczyzobiorców. To pokazuje, że jesteśmy franczyzą atrakcyjną, niezależnie od zmieniających się okoliczności. Wierzymy, że franczyza jest tak silna jak sukces franczyzobiorców” – mówi Anna Borys, dyrektor ds. relacji korporacyjnych McDonald’s Polska.
Do Kodeksu Dobrych Praktyk mogą dobrowolnie dołączyć przedstawiciele franczyzodawców i organizacje branżowe. Patronami regulacji są Polskie Stowarzyszenie Mikroprzedsiębiorców i Franczyzobiorców, Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Franczyzodawców, Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Gospodarcza oraz Federacja Przedsiębiorców Polskich.