Rynek franczyzowy od lat stanowi jeden z najważniejszych sektorów polskiej gospodarki, biznesu oraz działalności polskich przedsiębiorców. Tegoroczna IX Konferencja Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE po raz pierwszy była okazją do bezpośredniego spotkania oraz dyskusji franczyzodawców i franczyzobiorców. Obie strony wypowiedziały się na temat Kodeksu Dobrych Praktyk dla Rynku Franczyzy oraz Ustawy o Franczyzie, nad którą wciąż trwają prace.
Przedstawiciele jednych i drugich mogli skonfrontować swoje spostrzeżenia na rynek franczyzy i zasady współpracy franczyzowej. – Polska Organizacja Franczyzodawców promuje rozwiązania zapisane w samoregulacyjnym Kodeksie Dobrych Praktyk we Franczyzie. Rynek franczyzy jest w tej chwili na tyle ucywilizowany, że tak rozbudowana samoregulacja na pewno by wystarczyła, natomiast ustawa niesie ryzyko przeregulowania rynku. Teraz, przy rozstrzyganiu sporów, sąd może wziąć pod uwagę przepisy zawarte w Kodeksie. Oznacza to, że dokument jest prawomocny i zobowiązuje sieci do przestrzegania zapisanych w nim zasad funkcjonowania na rynku i utrzymywania odpowiednich relacji z franczyzobiorcami – mówi Arkadiusz Słodkowski, członek zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców. – W McDonald’s Polska Kodeks Dobrych Praktyk dołączany jest do umowy franczyzowej oraz innych dokumentów ze wszystkimi procedurami dla nowych franczyzobiorców. Kodeks jest spójny z zasadami, którymi kierujemy się w McDonald’s we współpracy z franczyzobiorcami – dodaje Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców i manager, people team leader w McDonald’s Polska.
Zdaniem Jakuba Perske, franczyzobiorcy Żabki, który uczestniczył w spotkaniu franczyzdawców z franczyzobiorcami, Kodeks Dobrych Praktyk pomaga w komunikacji obu stron i zabezpiecza warunki dobrej współpracy. Według Marcina Górskiego, członka zarządu AlCapone sp. z o.o. udział franczyzobiorców w dyskusji o regulacjach rynku franczyzy i o Kodeksie Dobrych Praktyk jest jej kluczowym elementem. – Dzięki temu, mamy możliwość spojrzenia na te same zagadnienia z dwóch stron i znaleźć punkt porozumienia – Marcin Górski, członek zarządu AlCapone sp. z o.o.
Konferencja Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE to nie tylko rozmowy o Kodeksie Dobrych Praktyk i Ustawie o Franczyzie. Tradycyjnym zagadnieniem Konferencji BEST FRANCHISE była sytuacja ekonomiczna w Polsce i na świecie. Piotr Bielski, dyrektor departamentu analiz ekonomicznych Santander Bank Polska, w swoim wykładzie „Gospodarska (znowu) na rozdrożu” zapewniał, że nie jest najgorzej. – Ubiegły rok upłynął pod znakiem wyhamowania światowej gospodarki. Na szczęście, nastroje zaczęły polepszać się na przełomie 2022/2023 r. i mimo nadal wielu negatywnych czynników, jak np. wojna w Ukrainie, czy kryzys ekonomiczny, dość dobrze jest w usługach, które będąc siłą napędową rozwoju ekonomicznego większości państw notują rozwój – zapewnia Piotr Bielski.
Uczestnicy wydarzenia mogli także posłuchać wykładów i wziąć udział w warsztatach, których tematyka w sposób nieoczywisty łączy się z biznesem. Przykładem jest wykład Roberta Zydla, dyrektora Państwowego Muzeum Etnografii w Warszawie pt. „Biznes w zderzeniu z etnografią i antropologią kultury”. Z kolei Kalina Kalińczak, dziennikarka radiowa i telewizyjna, ekspertka od wystąpień publicznych, polszczyzny oraz autorka quizów ĄĘ na Instagramie, dawała wskazówki „Jak mówić, żeby nas słuchano”. Natomiast Roman Polko, generał, komandos, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki GROM, swoje wystąpienie oparł na pytaniu „Po co planować, skoro żaden plan nie przetrwa konfrontacji z rzeczywistością?”, a Piotr Bucki, ekspert ds. komunikacji na bazie psychologii poznawczej i neuronaukach w wykładzie pt. „Sapiens na zakupach – jak oceniamy, wybieramy i kupujemy?” zaprezentował różne techniki wpływania na konsumentów.
Konferencja to też okazja do rozmów kuluarowych. – Pomimo różnorodności sieci franczyzowych, mogliśmy wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o obecnych wyzwaniach i jak sobie z nimi radzimy. Uważam to za jeden z bardziej wartościowych elementów konferencji – Magdalena Parfianowicz, manager operacyjny DaGrasso. – Konferencja Liderów Franczyzy to jest fantastyczne miejsce, gdzie dosłownie możemy spotkać liderów franczyzy w Polsce. Wiele ciekawych spotkań, rozmów, bardzo ciekawych wykładów. Z mojego punktu widzenia jest to nie tylko miejsce dla franczyzobiorców i franczyzodawców, ale również dla osób, które planują rozwinąć swój własny biznes – Wojciech Olearnik, dyrektor departamentu sieci partnerskiej VeloBank.