„Nie ma wątpliwości: rynek franczyzy w Polsce stał się kluczowym sektorem gospodarki. To tu rodzi się najwięcej nowych biznesów z szansą na sukces” – pisze Monika Dąbrowska, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców.
20. urodziny Polskiej Organizacji Franczyzodawców to wyjątkowa okazja, żeby przypomnieć sobie najważniejsze momenty, które doprowadziły do tak dynamicznego rozwoju franczyzy w Polsce. POF od początku istnienia działał na rzecz spopularyzowania franczyzy. To się udało!
Dziś już ponad 20 procent badanych dorosłych Polaków spontanicznie kojarzy franczyzę z własnym biznesem na licencji i rozumie podstawy tej formy współpracy. Ponieważ własny biznes to nigdy nie będzie zajęcie dla wszystkich, fakt, że prawie 5-6 milionów Polaków ma przynajmniej podstawową wiedzę o franczyzie, musi cieszyć. Dziękuję w tym miejscu wszystkim firmom-członkom i zarządom POF, które dbały o niesienie kaganka oświaty. Udało nam się przekonać Polaków, że franczyza jako model biznesowy jest atrakcyjna, że daje większą szansę na sukces niż start od zera i że jest bezpieczniejsza niż otwarcie własnej firmy bez żadnego know-how.
Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 1000 sieci franczyzowych i 80 tys. franczyzobiorców. Najczęściej są to firmy rodzinne. W sumie na rynku franczyzy pracuje blisko milion osób. Polski rynek franczyzy jest już dojrzały: znajdziemy na nim więcej pomysłów na biznes niż choćby w Hiszpanii, a Targi Franczyza organizowane od 18 lat w Pałacu Kultury są drugimi, po paryskich, największymi targami w Europie, większymi niż te w Londynie, Mediolanie czy w Moskwie.
Kiedy Parlament uchwala ustawy, konieczna jest czasem aktywność w obronie franczyzobiorców, są to przecież nieduże polskie firmy. I na taką obronę ze strony POF przedsiębiorcy mogą liczyć. W ostatnich latach POF stał się stałym konsultantem ustaw dotyczących biznesu, uczestniczymy w obradach rad konsultacyjnych przy Premierze, zarząd organizacji bierze też udział w spotkaniach w urzędzie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Współpraca z rzecznikiem MSP będzie jednym z najważniejszych obszarów aktywności także w 2020 roku.
Od 2010 roku POF należy do Europejskiej Federacji Franczyzy i do Światowej Rady Franczyzy. Jesteśmy częścią biznesowego świata. Wymieniamy się doświadczeniami z zagranicznymi partnerami, mamy szansę interweniować w sprawie rozwiązań prawnych dotyczących franczyzy przed Komisją Europejską. Chcemy, aby 2020 rok przebiegł pod znakiem dalszej integracji środowiska franczyzowego. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą poświęcić swój czas dla idei franczyzy. Najważniejszym wydarzeniem rocznicowym będzie VIII Konferencja Liderów Franczyzy BEST FRANCHISE. To wydarzenie jest źródłem fachowej wiedzy o rynku oraz okazją do spotkań menedżerów sieci franczyzowych z różnych branż. Z okazji 20. urodzin w programie pojawi się szereg ciekawych warsztatów. W 2019 roku na Best Franchise pojawili się Roman Młodkowski, założyciel i redaktor TVN24 i TVN CNBC, oraz prof. Jerzy Hausner, były członek Rady Polityki Pieniężnej. Wykłady są dostępne w artykule pt. „20 lat POF w 2020 roku” naszej stronie Franczyza.org.pl.
Ostatnio przyjęliśmy do Organizacji grupę solidnych firm, wśród których jest marka kurierska Stava, sieć sklepów z alkoholem Al Capone, dynamicznie rozwijająca się marka klubów fitness Xtreme Fitness, a także bary Makarun, szkółki piłkarskie Football Academy i sklepy z odzieżą dla kobiet – Greenpoint. W tym roku do grona członków POF dołączyła sieć Kurcze Pieczone. Pełną lista członków znajdziecie na naszej stronie. Serdecznie zapraszamy do POF nowe firmy, które spełniają warunki statutu Organizacji oraz Kodeksu Etyki Udzielania Franczyzy.